Quantcast
Browse latest Browse all 4

Efterårsferie i Rom

$

Kort tid efter at vi var kommet i vores egne klasser, skulle vi alle sammen være væk fra skolen i en uges tid, mens der var efterårsferie.

Den sidste dag inden efterårsferien var der ”skolernes motionsdag”. Her skulle vi løbe rundt i skolegården. Og for hver omgang, som vi løb, fik vi en streg på hånden – og den 0. klasse, som løb flest ture i alt, havde vundet.

Desværre vandt vores klasse ikke. Jeg løb ellers 11 ture, men jeg fik kun omtalt ni streger, for de sidste to forsvandt, da jeg vaskede hænder. Det var lidt snyd.

Efter skole blev jeg hentet af far, og så cyklede jeg selv igen hele vejen til svømning. Og med hhv. løb, cykling og svømning mente far, at jeg havde gennemført en (meget lille) triatlon.

Da det var sidste dag inden en ferie, måtte forældrene i øvrigt kigge på til svømning. Så far blev inde i svømmehallen og så, hvad vi lavede. Det syntes han vist var meget skægt.

Efterårsferien startede desværre ikke så godt for mig. Om morgenen kastede jeg op flere gange, og Ellinor, som skulle have været på besøg, måtte derfor blive hjemme. Det var ret ærgerligt – specielt fordi jeg var frisk nok senere på dagen. Så hvad der har fået mig til at kaste op, er ikke godt at vide.

Så om formiddagen slappede jeg af og spillede iPad i stedet. Og om eftermiddagen var vi alle fire en tur på legepladsen på min skole, hvor jeg øvede mig i at køre op mine rulleskøjter. Her var der en fodboldbane med faldunderlag, der gav tilpas meget friktion til, at jeg havde nemmere ved at køre uden at falde. Men jeg kørte nu også på asfalten uden at falde.

Inden vi tog hjem igen, var jeg også både oppe på gyngen og henne at klatre på klatrestativet. Bagefter tog vi hjem igen, hvor mor og far gik i gang med at pakke.

Næste dag skulle vi nemlig på ferie til Rom. Så formiddagen gik igen med at pakke, inden vi tog en taxa til lufthavnen. Her købte vi noget slik, som vi spiste på flyvemaskinen til Rom – mens vi spillede iPad.

I Rom fik vi hurtigt vores bagage, og så var det ellers ud i den ventende minibus, der skulle køre os ind til centrum. Her havde vi lejet en lejlighed med to soveværelser, et lille køkken/stue og et badeværelse.

Vi var ret sent fremme, men selvom jeg var ret træt, skulle vi lige have lidt aftensmad først. Så vi købte nogle pizzaer, som vi tog med tilbage til lejligheden. Og så var det ellers tid til at sove – men nu var klokken også blevet 21.

Vilde og jeg sov sammen. Og desværre fik jeg vækket Vilde, da jeg selv vågnede kl. 5.50. Så vi kom tidligt op og fik pakket ud (og slappet lidt af). Bagefter gik vi ned på et nærliggende torv, hvor Vilde og jeg fik Spaghetti Carbonare – den først af rigtig mange i løbet af den næste uge.

Efter maden gik vi lidt rundt i Rom og kiggede på en masse pladser, springvand og statuer. Og så fik vi også en is – igen den første af mange lækre is, som vi fik på vores ferie. Efter vi havde handlet lidt, gik vi tilbage til lejligheden, hvor vi var resten af eftermiddagen. Aftensmaden blev også spist på torvet lige i nærheden.

Næste morgen vågnede jeg så allerede kl. 5.20 – og fik igen vækket Vilde, da vi begyndte at snakke sammen. Far mente, at det var lidt for tidligt, så jeg kom ind til ham, og så lagde mor sig ind til Vilde. Vilde faldt i søvn igen, men jeg kunne ikke sove mere. Så efter en halv time fik jeg lov til at stå op og sætte mig ud i køkkenet for at spille iPad.

Da de andre var stået op, spiste vi på torvet, inden vi tog en taxa til Colosseum. Her gik vi lidt rundt og så, hvor de havde kæmpet mod vilde dyr. Udenfor fik vi en is, inden vi skulle op på en høj bakke, hvor der var en flot udsigt. Bagefter var vi nede i nogle ruiner at gå.

Jeg var efterhånden ret træt i benene, så jeg fik lov til at sidde i klapvognen sammen med Vilde – selvom det vist var lidt svært for far at skubbe den på de mange brosten.

På vejen tilbage mod lejligheden stoppede vi ved en café. Her fik Vilde og jeg kakao – der var en meget tyktflydende chokolademasse. Til det fik vi chokoladecroissant – så vi fik vist chokolade nok den dag.

Tilbage i lejligheden slappede vi lidt af, inden vi tog ned på torvet for at spise aftensmad. Her fik Vilde og jeg også en laserlygte (en lygte der kunne lave flotte mønstre med laser) – noget som vi havde snakket meget om, at vi godt kunne tænke os. Mor og far havde givet os hver 20 Euro, og så måtte vi selv bestemme, hvad vi ville købe for dem.

Efter jeg i to dage havde fået vækket Vilde, havde mor og far besluttet, at det nok var bedst, at vi sov hver for sig. Så jeg sov med far, mens mor sov med Vilde. Og jeg vågnede som sædvanlig tidligt – kl. 6.15. Men til gengæld fik Vilde lov til at sove længere.

Igen spiste vi mad på torvet, og bagefter tog vi en taxa til Den Spanske Trappe – der bare var en lang trappe med rigtig mange mennesker. Her sad vi og kiggede lidt, inden vi gik videre mod et berømt springvand.

Desværre var springvandet ved at blive restaureret, så der var ikke noget vand i. Alligevel smed jeg en mønt i ”vandet” og ønskede. Bagefter spiste vi dagens is. På vejen tilbage til vores lejlighed, stoppede vi op ved nogle boder og en maler, som malede flotte malerier med spraymaling. De var dog for dyre til, at jeg ville bruge mine penge på dem.

Om aftenen spiste vi på en restaurant i en sidegade til torvet. Her syntes tjeneren, at det var rigtig sjovt at snakke med os og kilde os. Jeg syntes også, at det var lidt sjovt – mens Vilde vist helst ville være fri.

Næste dag skulle vi besøge verdens mindste land. Så efter den sædvanlige Spaghetti Carbonare, tog vi en taxa til Vatikanstaten. Her var vi først inde i Peterskirken, der var flot og kæmpe stor.

Bagefter spiste vi en is, inden vi besøgte Vatikan Museet. Og det var vist meget godt, at vi havde fået noget at styrke os på. For vi skulle gå igennem en masse sale (med statuer og malerier), inden vi nåede målet: Det Sixtinske Kapel. Og vi fik endda lov til at gå en lille smutvej, fordi vi var børn.

I Det Sixtinske Kapel var der malet flotte malerier i loftet. Men de var så højt oppe, at de var svære at se. Og samtidig var der også nogle vagter, der hele tiden tyssede på de besøgende. Så det var ikke så spændende.

Udenfor hvilede vi lidt, inden vi tog en taxa tilbage til vores lejlighed. Her slappede vi igen lidt af, inden vi spiste aftensmad på torvet.

Dagen efter var vi en kort tur i en anden bydel, hvor vi også spiste lidt mad. Bagefter slappede vi af resten af dagen i lejligheden – hvor vi også fik skrevet postkort. Om aftenen brugte Vilde og jeg vores sidste penge. Mine blev brugt på nogle flotte smykker. Bagefter var det tid til aftensmad og efterfølgende is, inden vi skulle hjem i seng.

Den sidste dag i Rom, sov jeg ”længe” – helt til 6.25. Efter maden på torvet, gik vi ud for at opleve de sidste seværdigheder. Efter at have kigget lidt på markedet på ”vores” torv, gik vi til den nærliggende Patheon – en meget gammel bygning med hul i toppen af kuplen.

Bagefter gik vi til en anden bygning, hvor der var en flot udsigt ud over Rom – bl.a. mod Colosseum. På vejen tilbage til lejligheden handlede vi lidt og fik også en is.

Aftensmaden blev spist i en sidegade til torvet. Og mens vi sad og spiste, kom der pludselig sæbebobler forbi. Det viste sig, at der var en dame, som optrådte med at lave kæmpe sæbebobler. Det var ret sjovt at se – og så kunne man også prikke hul på dem. På et tidspunkt løftede far mig lige op i en sæbeboble, så jeg smadrede den med hovedet. Det var ret sjovt.

Næste morgen var det så blevet tid til at forlade Rom. Vi tog en taxa til lufthavnen, hvor vi spiste lidt. På vejen hjem i flyvemaskinen tegnede jeg og spillede iPad, så turen gik hurtigt.

I Danmark regnede det og var meget koldt – hvilket var noget af en kontrast til Rom. For her havde vi haft solskin og sommertemperaturer på omkring 25 grader hver dag.

Men det var nu rart at være hjemme igen. Og inspireret af de penge, som jeg havde fået i Rom, fandt jeg min sparekat frem og begyndte at tælle mine penge sammen med far. Det viste sig, at jeg havde 368 kroner i den. Resten af dagen brugte jeg på at lege og se tv.

Mandag morgen var ferien så slut, og jeg skulle tilbage til skolen. Men det var nu også dejligt at se mine venner igen.

Om onsdagen var vi i teatret, hvor vi så en sjov forestilling, der hed ”halvt helt”. Og om torsdagen skulle mor og far til møde på skolen, for at høre om bl.a. vores skoledag – og lære de andre forældre at kende. Så her kom morfar for at passe os – helt alene, for mormor skulle noget andet.

Det var rigtig hyggeligt, for morfar lavede mad til os og hyggede med os i sofaen, inden mor og far kom hjem igen – lige i tide til putning.

I weekenden var Vilde og jeg så oppe hos mormor og morfar, for mor og far skulle i teatret og ud at spise. Så vi kom derop lørdag formiddag og sov der til søndag.

Det var rigtig sjovt, og vi var bl.a. på stranden og på havnen i Gilleleje. Her købte vi fisk, som jeg var med til at rense. Vi fangede også regnorm i et glas, som jeg havde med hjem til Frederiksberg.

Desværre for mormor og morfar, så var der en mand, som bakkede lige ind i deres bil, da de skulle køre os hjem. Heldigvis var det meget tæt på, hvor vi bor, for bilen kunne ikke køre videre bagefter. Det gav et ordentligt brag – men ellers skete der ikke noget med andet end bilen.

Nu er det så hverdag igen. Og i morges stod jeg ekstra tidligt op (klokken 5.40), for vi er skiftet til vintertid. Og det kan mit indre ur ikke rigtig lige finde ud af.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 4

Latest Images

Trending Articles

Oh Land, Georg Jensen og Tim Walker i et fantastisk mix

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

DIY - Hæklet bil og flyvemaskine

Flandre Scarlet Peek (Touhou)

Minami Kotori? (Ai Mai Mi)

Dance

Mushroom Dance

Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Misaka Mikoto (Toaru kagaku no railgun)

Sælges: JBL TI1K center (Center højttaler)

Nishizumi Maho (Girls und Panzer)

Koobee A790T LeWa

Motor startet im warmen Zustand schlecht. HILFE!

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)

Cat & Nazrin (Touhou)

Akaza Akari (Yuruyuri)

Kaname Madoka & Akemi Homura (Puella Magi Madoka Magica)